Annons:
Etikettlagar-regler-och-rättigheter
Läst 7000 ggr
Ratlings
4/5/12, 1:47 PM

Dina rättigheter på ett ungdomshem

Dom särskilda ungdomshemmen drivs av SiS och står under tillsyn av socialstyrelsen. För dig som är intagen på ett ungdomshem får vissa tvångåtgärder, såkallade särskilda befogenheter, användas mot dig. Men du har även dina rättigheter.

Har du fyllt 15 år har du rätt att överklaga dom beslut som fattas om dig. Är du under 15 är det dina vårdnadshavare som kan överklaga.
Det du kan överklaga på ett ungdomshem är:

  • Förbud för dig att i ett särskilt fall tala i telefon eller ta emot besök
  • Vård i enskildhet eller att du ska hållas avskild
  • Förstörande eller försäljande av din egendom.

Alla beslut som tas ska vara noggrant dokumenterade i din journal oavsett om dom är tagna av socialnämnden eller SiS. Besluten ska vara tydligt motiverade och om varför dom var nödvändiga att ta.
Du har rätt att få alla beslut skriftligt med tydlig anvisning när och var du kan överklaga dem.

Ungdomshemmen har både öppna och låsta avdelningar.
Om du är placerad pga ditt eget beteende kan du hamna på den låsta enheten om det anses nödvändigt för ditt, dom andra intagnas och personalens säkerhet, för att hindra dig från att rymma eller på övriga sätt hindra vården.
Du får bara vara intagen på den låsta avdelningen i högst 2 månader i följd. Tiden får dock i vissa fall förlängas om det finns tydliga behandlingsskäl. Efter dessa två månader har du rätt att vistas på öppnare former eller utanför hemmet.
Om du däremot rymmer kan en ny tvåmånadersperiod påbörjas när du kommer tillbaka till hemmet.
Om det bedöms nödvändigt med hänsyn till din vård eller din och dom andra intagnas säkerhet, kan du på låst enhet hindras från att träffa andra intagna. Denna vård får inte pågå längre än nödvändigt och ska omprövas minst varje 7 dag.
Om du uppträder våldsamt, tex. slår sönder möbler eller försöker slå personal och/eller övriga intagna kan du låsas in för dig själv. Detta kan också hända om du är påverkad av berusningsmedel.
Att vara avskild innebär att du är inlåst i ett avskiljningsrum där du blir inlåst och du kan bli kroppvisiterad vid detta tillfälle. Du kan inte överklaga ett sådant beslut. Om du är under 15 år kan en läkare bryta beslutet om denne anser det nödvändigt.
Avskiljningen ska avslutas så snabbt som möjligt, den får inte pågå i mer än 24 timmar i sträck. Personalen ska se till dig varje 15:e minut, avskiljningen ska prövas hela tiden och minst en gång i timmen ska man göra en bedömning om den kan upphöra.

Du får inte ha narktika, alkohol eller andra berusningsmedel på hemmet, inte heller sånt som kan användas vid missbruk som tex. hachspipa eller kokainskedar.
Du får inte heller ha vapen, knivar eller andra tillhyggen som kan användas för att skada dig själv, andra intagna eller personalen.
Mobiltelefon, bakomatkort, id-handlingar, sniffbara produkter och rasistiska symboler måste du lämna in när du kommer dit.
Du har alltid rätt att ha tillräckligt med fickpengar när du är där. Dina övriga pengar har personalen rätt att omhänderta om dom tror att du ska köpa något du inte får eller om du står under utpressning.

Dina sociala handlingar kommer att begränsas. Du kommer tex. inte längre kunna ringa/ta emot telefonsamtal eller ta emot besök/vistas utanför hemmet som du brukar. SiS kan neka dig att ta emot besök av andra än dina föräldrar om dom anser det nödvändigt.
Personalen har rätt till att avlyssna dina samtal genom att sitta med i samma rum och höra vad du säger, dock inte höra vad personen du pratar med säger. Hemmet kan inte ha ett beslut som säger att alla dina samtal måste avslyssnas utan detta prövas varje gång.
Du har rätt till att prata enskilt med din socialsekreterare, din advokat, ditt offentliga biträde och andra myndigheter utan att någon hör på. Du har också rätt att kontakta socialstyrelsen när du vill.
Institutionschefen kan besluta att dina brev ska granskas. Det är då bara han som får kolla genom dina brev/paket. Anledningen till att dina brev eller paker granskas kan vara för att du misstänks rymma eller att breven/paketen kan innehålla narkotika eller något annat du inte får ha.

Om du försöker rymma har personalen rätt till att springa ifatt dig, hålla fast dig och gripa tag i dig för att hindra detta. Om du redan har rymt är det polisens sak att återföra dig till hemmet.

Under din tid på hemmet kan personalen besluta om det är nödvändigt med blod-, urin- eller utandningsprov. För att dessa prov ska tas måste det finnas en välgrundad misstanke om att du kan vara påverkad eller ha tagit något. Proven görs för att kontrollera att du inte är påverkad av narkotika, alkohol eller andra berusningsmedel.
Om du vägrar lämna ett prov, eller om provet visar positivt ska du inte bli straffad men din vårdplan och beslut ska ändras.

Det förekommer kroppvisitationer på hemmet. Det kan dom göra om du ska gå från en annan avdelning till ditt rum, om du har varit på permission eller annan tillfällig frånvaro.
Det finns skyddsvisitation som innebär att dom kollar genom dina kläder efter saker du inte får ha på hemmet. Metalldetektor kan användas.
Ytlig kroppvisitation innebär att du måste klä av dig så att du står naken. Personalen får inte röra din kropp annat än hår eller eventuell peruk.
Vid alla visitationer måste personalen visa respekt och hänsyn, helst ska ett vittne vara med. Om du är flicka ska det vara en kvinnlig personal, och är du pojke ska det vara en manlig.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
PiganX
5/28/12, 9:17 PM
#1

Mycket intresanta saker som står där, det mesta hade jag ingen aning om när jag själv satt på låst. Det där tycker jag dom borde informera en om direkt man kommer dit, tilsammans med hemmets regler osv.

Ratlings
5/28/12, 9:21 PM
#2

#1 Ja det tycker jag också! Jag vart helt chokad när jag läste vad man har rätt till på öppet… Inget dom säger alls när man kommer dit. Tungan ute

// Lise
When nothing goes right, go left!

[alisja]
7/1/12, 3:20 AM
#3

Massor med flashbacks här kan jag ju säga, dock fick jag inte vara med om det där att klä av sig naken?.. Obestämd Men, ja. Dom borde informera allt det här innan dom sätter in en på låst eller olåst.

En fråga, jag har en bekant som är under 15 som bor på behandlingshem. Dock vet jag inte om det är låst eller inte, men hon har en dator. Är det okej? Hela tiden eller..?

PiganX
7/1/12, 7:33 AM
#4

#3 Har hon en dator så vet antagligen personalen om datorn (?) och då borde det väl vara ok. Eller har jag missförstått dig? Glad

Ratlings
7/1/12, 5:12 PM
#5

#3 Ja som #4 skriver, vet personalen om det så är det OK. Alla hem har olika regler. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

[alisja]
7/1/12, 5:40 PM
#6

Fick reda på idag att det inte var låst, och ja personalen vet om den. Skrattande

Annons:
Ratlings
7/1/12, 5:40 PM
#7

#6 Ja då är det nog inga problem Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: