Annons:
Etikettsocialtjänsten
Läst 4142 ggr
Ratlings
3/17/12, 8:06 PM

Att vilja placeras eller oro för annan

Att vilja placeras är inget fel. Oftast beror det på att du är såpass trött på din situation att du vill ha en förändring, komma bort eller ur det. Vem som helst kan söka hjälp. Vill du bli placerad, eller diskutera din situation med någon eller helt enkelt är orolig för någon annan som far illa av andra eller eget beteende vänder du dig till socialtjänsten i din kommun och gör en ansökan/anmälan. När du är orolig för någon annan och kontaktar dom kan du även vara anonym.
När socialtjänsten (även kallad SOC) får in en ansökan är dom enligt lag skyldiga att starta en utredning. När dom får in en anmälan däremot gör dom först en bedömning om en utredning behövs.
Under en utredning pratar dom med den berörde personen och oftast familjen/nära anhöriga. När det handlar om att personen misshandlas eller är under andra svåra omständigheter ser dom till att sätta personen i säkerhet innan dom pratar med familjen.

Det är olika problematik SOC hjälper till med, några exempel på dom vanligaste är bråk inom/med familjen, man inte har det bra hemma, familjen inte klarar sin ekonomi, man blir slagen av någon i familjen, man är utsatt för sexuella övergrepp av någon i familjen, föräldrar eller andra vuxna använder droger eller har problem med alkohol, man själv har problem med alkohol eller droger eller om man har problem med kriminalitet. 
Det är många som har kontakt med socialtjänsten, det är inget man ska tycka är jobbigt eller skämmas för. Dom finns av en anledning.
Socialtjänsten kan göra olika saker för att hjälpa, beroende på situation och individuellt behov.
Några saker är

  • Man kan få en kontaktperson, som är någon som inte jobbar på socialtjänsten men som de bedömer kan ge stöd i vardagen. Man kan träffas och prata eller få hjälp med skolarbete eller att hitta fritidsaktiviteter.
  • Olika stödgrupper, som till exempel grupper där man träffar andra som är i liknande situation och pratar om sånt man har varit med om. Det kan till exempel vara barn till föräldrar som använder droger eller är psykiskt sjuka. Grupperna leds av en vuxen.
  • Familjesamtal, då delar av eller en hel familj får träffa någon som är utbildad för att hjälpa familjer att reda ut problem.
  • Praktikplatser, för att man ska kunna prova att jobba om man inte går i skolan eller för att det inte funkar där eller hemma.
  • Missbruksvård, om man behöver hjälp med att sluta använda droger eller bli av med alkoholproblem.
  • Boende hos en annan familj, i behandlingshem eller i egen bostad, om man inte kan bo hemma. Boende hos en annan familj är allra vanligast.
  • Skyddat boende, om det finns risk för hot eller våld i hemmet.

Vill du ha kontakt med socialtjänsten kan du gå till deras kontor, ringa till dom eller till kommunens växel. Adress och telefonnummer hittar du på kommunens hemsida.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
[Northbridge]
5/8/12, 7:05 PM
#1

Skulle sökt efter fosterfamilj om jag inte hade så många i min släkt som skulle vara så efterfrågande, så 'jag gör inget fel':aktiga eller hur man ska kalla det. Obestämd

Ratlings
5/8/12, 7:20 PM
#2

#1 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar.. Du kan alltid ansöka om fosterfamilj om du inte har det bra hemma. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Northbridge]
5/8/12, 7:26 PM
#3

Jag har inte det bra hemma, men jag vågar inte - för då ska alla lägga sig i runt om och ja.. Bla bla bla! :P

Ratlings
5/8/12, 7:41 PM
#4

#3 Det kan ju bli så såklart, men har du det inte bra hemma är det viktigast att se till dig själv framför vad alla andra kommer göra. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: