Annons:
Etikettplaceringar
Läst 6663 ggr
Ratlings
3/21/12, 1:13 PM

SoL

Det är många som tar frivillig placeringen SoL på orden. 
Är du under 18 är den inte så mycket frivillig för dig som placerad. Det är fortfarande dina föräldrar som bestämmer om dom ska skriva ut dig eller inte. 
Är du över 18 kan du skriva ut dig om du vill det, men inte alltid utan risk att istället bli LVU placerad.

Vad tycker och tänker du om SoL's frivilliga placering? Är det rätt ett fel att kalla det frivilligt?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Ratlings
4/6/12, 3:52 PM
#1

Jag tycker det är tokfel att kalla det frivillig placering, om man är under 18. Det är inte frivilligt för personen ifråga, det är föräldrarna som godkänner det och kan skriva ut dig!

Är du över 18 har jag dock lite delade åsikter… Det kan ju vara rätt ibland, om man verkligen är med ppå det, men det finns även dom som enbart går med på det för att slippa LVU och liknande..

// Lise
When nothing goes right, go left!

mandyosv
4/9/12, 11:04 PM
#2

För mig skrev dom på en tavla på en whiteboard:

SoL: Frivilligt

annars får du

LVU: TVÅNG

Notera att dom även ringade in TVÅNG. såklart jag tog SOL och gick med på att bli flyttad flera mil från min hemstad, och ha vissa rättigheter kvar. Än att bli tvingad till allt de ville… Men det var ändå inte frivilligt för till skåne, ja dit skulle jag ju ändå.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Ratlings
4/10/12, 8:21 AM
#3

#2 Undrar om dom ens får "hota" med LVU… Måste kolla upp det senare idag.

// Lise
When nothing goes right, go left!

mayolica
4/14/12, 7:29 PM
#4

Många gånger anser jag att man inom socialtjänsten missbrukar begreppet "frivillig placering" Föräldrar blir ofta övertalade att gå med på frivillig placering, istället för att dom annars skulle bli tvångsomhändertagna. Men det verkar inte så särskilt friviligt, när barnen väl är omhändertagna brukar det inte vara så lätt att få hem dom hur som helst.

~ mayolica ~

Ratlings
4/14/12, 7:32 PM
#5

#4 Nä precis. Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Amaranth]
4/21/12, 7:54 PM
#6

Tänk om jag vetat vad frivillig placering var innan jag gick med på det Rynkar på näsan då hade jag aldrig flyttat och kanske mått lite bättre idag.

Annons:
Ratlings
4/21/12, 8:05 PM
#7

#6 Ja det är mycket man inte vet under tiden, tyvärr. Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

PiganX
5/28/12, 11:58 PM
#8

Sagt det tidigare och säger det igen, önskar att soc kunde informera en om vad allting innebär, vilka rättigheter och skyldigheter man har, innan man hinner ta beslut. Det är ju trots allt allvarliga saker.

Ratlings
5/29/12, 12:01 AM
#9

#8 Japp, det är oerhört sjukt hur lite info man får när det gäller behandlingshem, lagar, regler och dina rättigheter. Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: