Annons:
Etikettanhörig
Läst 2310 ggr
Ratlings
2012-04-05 12:08

Vart du vänder dig vid bristande vård

Om du tycker det är något fel på vården gällande ditt barn är det först och främst socialsekreteraren du ska kontakta. Får du inte tag i honom eller henne kan du ringa dennes chef.

Du kan också vända dig till socialstyrelsen med dina synpunkter. Dom har en såkallad tillsyn över socialtjänsten vilket innebär att dom ska kontrollera att brister och dåliga förhållanden rättars till. Socialtjänsten måste följa lagar och regler, som annars leder till brister i vården med onödigt lidande och till stort slöseri med resurser. Socialstyrelsen kan dock inte ändra ett beslut som fattas av domstol eller socialnämnden.
Du kan naturligtvis vara anonym när du kontaktar dom, men om du vill att dom ska rätta till något du inte tycker fungerar måste dom veta vilken socialnämnd som du avser.

Socialstyrelsen har rätt till att prata enskilt med ditt barn utan ditt samtycke till detta, men barnet avgör själv om hon eller han vill prata med dom.

LÄNK till socialstyrelsen i hela Sverige

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
Ratlings
2012-04-11 21:17
#1

Är det någon här som har varit med om bristande vård?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Magrat
2012-04-12 16:29
#2

Jag har varit med om bristande vård, men inte vänt mig till socialstyrelsen. I dagsläget har jag ingen som helst ork att "bråka" mer om det, utan fokuserar hellre på att ta till mig den vård jag får nu. Men någon dag skulle jag väldigt gärna försöka anmäla bristerna så att inte fler ungdomar blir utsatta för samma saker.

Jag gjorde misstaget och vände mig till polisen för en anmälan av tjänstefel begått av förmannen på mitt hem. Tyvärr gjorde jag min anmälan nästan fyra år efter den specifika händelsen och allt blev nedlagt i och med att det skulle preskriberas om fyra månader och den enda påföljden hade "ändå bara varit böter".

Men ja, det har funnits otroliga brister i min vård och även för de andra som bodde där. Exempelvis; Ingen ordentlig samtalskontakt, slarv med mediciner, ingen kontakt med polisen efter att en anställd blev avskedad efter att ha varit våldsam mot boenden, usel journalföring som dessutom aldrig tog upp att man tyckte annorlunda än dem.. Jag kan nog gå på i evigheter. I stort sett rörde det sig om förvaring och ingen vård överhuvudtaget.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Ratlings
2012-04-12 16:40
#3

#2 Det låter verkligen hemskt.. Det är sjukt egentligen hur bristande vård kan vara så vanligt.

Hoppas du mår bättre av rätt vård nu iallafall!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Magrat
2012-04-12 16:56
#4

#3 Jadå, idag får jag vård så det börjar ju lösa sig. Men det mest frustrerande är nog upplevelsen när man faktiskt inte får vård. Jag tror knappast att stället där jag bodde var det värsta någonsin men att brister förekommer på de flesta behandlingshemmen.

Det värsta blir ju då när människor som mår riktigt dåligt dessutom behöver kämpa för att bli tagen på allvar och få den vård de blivit utlovade. I den situationen existerar inte orken eller motivationen och istället vänder man sig till medboende och delar deras destruktivitet i en ond spiral.

Nu svävar jag iväg litegrann märker jag, men det är ju et såpass stort och komplext ämne med massvis av känslor =/

Fint initiativ att skapa siten ((lite sådär extra OT) =)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Ratlings
2012-04-12 17:44
#5

#4 Jo, jag vet, fick inte hjälp alls under min tid på hem heller. Fick ta saken i egna händer genom att vägra åka tillbaka, ta kontakt med BUP osv själv. Men när orken inte existerar och man har sjunkit så långt är det så himla svårt och så himla farligt att hamna i bristande vård. Det kan bli så fel.

Tack, kände att det behövdes en sån sajtGlad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Mamma67
2012-04-19 11:07
#6

Min son rymde från behandlingshemmet han var på första gången efter att det framkommit att ungdomarna handlat droger via nätet och rökt på. Jag ringde på fredagskvällen och ville prata med honom men blev då upplyst om att rymt och att det var soc i min kommun som skulle ringt mig och berättat detta. Behandlingshemmet hade lämnat över ansvaret på soc eftersom att han var över 18 år så det var soc som skulle efterlysa honom. Jag ringde polisen och frågade om han var "lyst" vilket dom svarar att han inte var för soc hade inte kontaktat dom! Jag fick numret till socjouren i min kommun och ringde som en idiot men fick inget svar! Efter ett antal försök och timmar svarade en man och han ursäktade sig att det var svårt att få tag i honom för hans mobil hade ingen täckning där han var! Jag frågade om han visste att min son rymt och om han gjort något åt det. Han berättar då att han bara är en kommunpolitiker och att han inte hade en aning om hur han skulle gå till väga i ett sånt här fall, han skulle ringa runt och höra sig för lite. (tog senare reda på att min kommun lagt upp det så att kommunpolitikerna har socjouren på kvällar och helger). Efter ett par timmar ringde jag polisen igen och kollade om sonen var "lyst" än, det var han inte för ingen hade ringt och bett om det! Ringde då politikern och undrade vad han gjort och varför han inte ringt och efterlyst honom, han svarade då att han inte fått tag i någon som kunde hjälpa honom i ärendet! Efter många timmar utan sömn och mycket oroande för sonen blev det till slut lördagkväll och han var fortfarande inte anmäld försvunnen och inte efterlyst. Genom kompisar till sonen fick jag reda på att han var påtänd och skulle försöka sno en bil för att ta sig hem, 60 mil och påtänd utan körkort!! Nu var det fara för hans och andras liv om han lyckades med det så jag ringde polisen och berättade detta men dom kunde inte göra mer än att ha lite koll på stulna bilar eftersom att han inte var "lyst". Ringde upp politikern som vid detta laget var väldigt trött på mig men han visste inte vad han skulle göra! På måndagsmorgon ringde jag soc och dom hade inte ens fått rapport om att han rymt, det tog 10 min så hade dom fixat detta! Sonen hittades senare på dagen och fick komma på ett annat behandlingshem. Min son hade ett LVU på sig när detta inträffade!! Jag anmälde detta till socialstyrelsen men det sitter fortfarande politiker i socjouren i min kommun!!! Vad hade hänt om det var ett litet barn som behövde ett snabbt omhändertagande!!!!

Annons:
Ratlings
2012-04-19 12:13
#7

#6 Vilken hemsk berättelse! Så som jag fått höra när jag bodde på behandlingshem har hemmet rätt att efterlysa personen som avvikit om denne har LVU. Konstigt att inget hände snabbare dock.. Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: