Annons:
Etiketteftervård
Läst 1633 ggr
Ratlings
2012-04-13 00:23

Eftervården

Eftersom eftervården kom på tal i en annan tråd, undrar jag hur den såg ut för er?

Eftervården är mycket bristande i många kommuner och många fall, tyvärr. Det är också en viktig del i behandlingen!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Annons:
mayolica
2012-04-13 13:12
#1

Det jag har sett är inte eftervården mycket att hurra för. Säger inte att allt är bara är dåligt, många som jobbar med eftervård gör ett jättebra jobb och försöker verkligen göra allt dom kan,det brukar oxå finnas endel verksamheter som verkar vettiga. Men i stora helheten det är för för många och för stora brister.

Som jag ser är utslussning och eftervård en del av det viktigaste med hela behandlingen,innan någon skrivs ut från behandlingshem behöver det finnas något att komma "hem till" Socialt nätverk kontakt/stödperser och hela den sociala biten med boende arbete/skola ,eller annan aktivitet som är lämpligast just i det läget för den personen det gäller.

Ofta brukar det bara vara lite halvdant ordnat med eftervård eller i värsta fall inte alls, det brukar ofta bero på satt det är stora glapp i samarbetet mellan olika myndigheter. Det är det första man bör se över och förändra,det är där har jag sett dom värsta bristerna och det är så synd,eftersom dom resurser som finns kan försvinna i hanteringen.

soc kontakten kanske verkligen engagera sej och lägger ner mycket arbete för att allt ska bli bra,men h*n kommer ingenstans om dom andra, arbetsgivare/arbetsförmedling,försäkringskassa,vårdgrupper.mm inte är lika engagerade. Eller att samarbete hackar och det blir en massa väntande,veckor o månader o tider hit o dit till den eller den.

Det ska vara  möten med olika personer som har hand om olika områden  och måste prata med den o den o ha nya möten,nya tider  o nya möten och ett evigt väntande.

~ mayolica ~

Ratlings
2012-04-13 13:20
#2

#1 Precis så det är. Alldeles för stora brister, tyvärr, vilket leder i många fall till återfall inom det området personen behandlats för. Eftervården är en oerhört viktig del för att allt ska funka på "utsidan" också, inte bara på hemmet där man kommer från struktur, personal dygnet runt och förhoppningsvis mycket hjälp.

Jag tyckte det var oerhört skrämmande att flytta hem - vilket bara det var en oerhört stort misstag av SOC att låta mig göra - då jag skulle vara tvungen att göra allt själv. Komma upp på morgonen, hantera ångesten, det finns ingen 24/7 att prata med/ta hjälp av, skola, äta ordentligt, aktiviteter, möten med olika personer. 
SOC lugnade mig då med att dom skulle hjälpa till med bra eftervård, men jag vart bara en i mändgen sedan. Ingen eftervård alls. Jag fick göra allt själv, bygga upp en egen trygghet vilket självklart resulterade i ännu mer ångest och ett fortsatt självskadebeteende.

Orken finns inte alltid där och då är det svårt att klara allt själv när man kommer från ett så "tryggt ställe" som ett behandlingshem.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: