Annons:
Etikettsocialtjänsten
Läst 5375 ggr
Nattuggla
4/21/12, 6:28 PM

Permession från Behandlingshem, hur funkar det?

Hej! Hoppas att någon här kan hjälpa mig eller kanske vet. Har kontakt med en kille som just nu sitter på behandlingshem, frivillig vård. Jag vet inte riktigt hur länge han kommer att stanna där. Är bara första veckan än.

Vi har pratat länge om att träffas, och längre fram undrar jag om han kanske kan på permission, han sa att det va Soc som bestämde det.

Hur ställer sig Soc till en ansökan om det? Är det "hårda" kriterier eller är det lätt att få igenom?!

Tack på förhand!

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Annons:
Ratlings
4/21/12, 7:22 PM
#1

Hur gammal är han och varför sitter han på behandlingshem? Om du vill svara förståss!

Det är väl SOC som har huvudansvaret för hur vården ser ut, men när det gäller permissioner har även hemmet en del att säga till om eftersom dom ser hur han mår och hur han är. Så sköter han sig så ska det nog inte vara några problem. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

mayolica
4/21/12, 10:51 PM
#2

Permision går säkert att ordna framöver,om det inte finns några särskilda skäl till att man tycker att det skulle vara olämpligt.  Men med tanke på att det bara är första veckan nu och du inte har någon aning om hur länge han ska vara där så verkar det lite tidigt att börja tänka på permision?

Det brukar ofta kunna vara så att det ska gå en viss tid . Man vill förmodligen se att han är tillräckligt stabil först,att han mår bra och kan fungera i vardagen innan det är läge för permision.   Reglerna kan vara lite olika på olika ställen,det beror oxå lite på vad handlar om för slags behandling. Ett annat alternativ skulle kunna vara att åka dit och hälsa på

Det jag kan råd dej att göra är att du ber killen ta reda på vilka regler som gäller.

Lycka till.

~ mayolica ~

Nattuggla
4/22/12, 3:51 PM
#3

#1 Han är 32 år och sitter på frivillig behandling för att annars skulle de sätta ett LVM (Lagen om vård av missbrukare) på honom. Han är missbrukar både alkohol och droger. Men har nu varit nykter någon månad.

#2 Jag har lovat att hälsa på honom på behandlingshemmet, men han vill landa lite själv först och lära känna de andra där och därefter hade jag tänkt fråga om permessionen.

Tack så mycket för era svar! Glad

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Ratlings
4/22/12, 3:55 PM
#4

#3 Okej, dom kommer vilja lära känna honom först och sedan gå efter hur han mår och hur stabil han är. Detta kan ta ett tag. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

mayolica
4/22/12, 4:59 PM
#5

Det ordnar sej säkert med både permisioner och besök ,under förutsättning att han klarar av att sköta sej och att det går bra för honom.

Men du får nog ha lite tålamod ett tag,någon månad är mycket kort tid för en missbrukare att vara drogfri.

Jag hoppas verkligen att det går bra för honom med behandlingen och  önskar er båda mycket lycka tillFlört

~ mayolica ~

JenniferFahlander
4/26/12, 12:20 AM
#6

de e olika när ja bodde på barnhem fick ja åka hem efter att ja hade bott där en månads tid men på behandlings hemmet så fick ja vänta i 2 månader tills ja fick åka på permis. Men som sagt de e olika på många behandlingshem o de vanligaste e runt 4-6 veckor :)

Annons:
Nattuggla
4/26/12, 2:20 PM
#7

#5 Tack så mycket för ditt svar. Ja, jag försöker att ha tålamod, för han har mycket att jobba med sig själv också. Även om de 3 månaderna av nykerhet har skett utan behandling, han har fixat det själv. Men nu får han ialf proffessionell hjälp så hoppas det går hela vägen den här gången.

#6 Tack Glad Då vet jag på ett ungefär hur lång tid det kan ta.

Kom på en till fråga.. Hur lång är permessionen? Någon timme, över dagen, dygn? Fast det är säkert olika också utifrån hur personen skött sig och mår.

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Ratlings
4/26/12, 3:21 PM
#8

#7 Ja, precis det är olika. Kan vara så att dom börjar med kortare för att sedan utöka till längre permissioner. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

JenniferFahlander
4/26/12, 3:52 PM
#9

när ja fått permisson på mina ställen där ja vart så har ja fått vara hemma en helg. :) Men det är olika från person till person om risken är stor att den här killen skulle falla tillbaks på ruta ett igen när han väl är hemma så kanske han får åka hem över dan med personal eller bara åka hem över dan utan personal., :)

Ratlings
4/26/12, 3:55 PM
#10

Jag började med någon timme i stan där hemmet låg, sedan en dag hemma, sedan en helg. Så det beror ju helt på och kan utökas efterhand. Men det beror också helt på hur han sköter sig och hur stabil han är. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Nattuggla
4/29/12, 5:18 PM
#11

Pratade lite med honom igår och då nämnde han permissionen. Första veckan fick han bara vara på området, men nu har han varit där två veckor och då fick han väl åka hem om han ville, ha permission över dagen. Men det låter inte på honom som att han vill det just nu. (Han har brutit foten och hoppar på kryckor sedan en till tillbaka och tycker det är jobbigt att ta sig fram)

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Ratlings
4/29/12, 9:55 PM
#12

#11 Oj, ja, du kan inte åka till honom då? Han kanske inte känner sig redo att åka hem än. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Nattuggla
4/30/12, 7:35 PM
#13

Ratings.. Nej han verkar inte vara redo att träffa mig än, tyvärr. Han säger att han vill må bra ordenligt i sig själv först, för att vi ska kunna ha det bra tillsammans och att inte "sumpa" bort mig.

Jag förstår honom, samtidigt som jag tycker det är jobbigt med denna väntan.

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Annons:
Ratlings
4/30/12, 8:31 PM
#14

#13 Jag förstår dig och honom. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Glad
Du får försöka se det positiva, att det kommer bli bättre sen när han mår bra i sig själv också.

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Kathja]1
5/12/12, 2:13 PM
#15

Jag jobbar på ett behandlingshem för vuxna missbrukare och våra regler är - ingen permision förän efter tre månader, besök kan man få efter två veckor.

Nattuggla
5/12/12, 2:43 PM
#16

Kathja-R - Tack för ditt svar! Kyss På behandlingshemmet där han är får han ha permession över dagen om han vill nu, fick det efter första veckan. Så det verkar vara väldigt olika beroende på var man är.

Jobbar du på ett behandlingshem för frivilliga eller under LVM-intagna?

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

[Kathja]1
5/12/12, 5:59 PM
#17

Jag jobbar på ett ställe där de flesta går under Kriminalvården, de har så kallas kontraktsvård, m.a.o de är missbrukare och krimnella, och som "straff" får de behandling. Är väl därför vi är hårdare kan jag tänka mig. Sedan är vissa här frivilligt, men de flesta har kontraktsvård.

Men det var ju skönt att du/ni inte behöver vänta så länge. Hoppas nu att han kommer att trivas så att han kan ta till sig behandlingen.

Upp till toppen
Annons: