Annons:
Etikettlagar-regler-och-rättigheter
Läst 2422 ggr
dragonstar
2012-06-04 15:27

20årigt barn hotas att omhändertas

Jag har en fråga, Känner en som blir hotad av socialen att dom ska omhänderta dennes barn. Barnet i fråga är 20 år och har i flera år haft stora psykiska problem pågrund av mobbing och felbehandling av läare och annan personal.

Barnet kan inte  prata med okända personer och har mycket svårt att lita på vuxna, men har de senaste årne visat att det kan öppna upp sig till personer den få vistas med mycket under längre tid och lära känna, har även utryckt vilja om att flytta hemmifrån och fösöka få ett normalt liv.

Barnet var sjukarivet men är inte det idag, de bahandlare de träffat säger sig inte kunna hjälpa och som sagt hotar det med omhändertagande, vilket tydligen betydde att barnet inte kommer få ha kontackt med familjen på flera år och dom inte får veta vart barnet är.

Barnet var alltså sängliggnade apatisk under perjoder och har idag både vänner och börjat åka kolektivtrafik och vara socialt.

Nu undrar jag vad som gäller kan dom omhänderta ett en person som är 20 år på de viset? Dom sa att det gällde upp till 25 års ålder.

Vad kan mamman göra?  Vad finns det för alternativ?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
PiganX
2012-06-04 15:35
#1

Vad jag vet omhändertar de väl bara om personen i fråga är en fara för sig själv eller omgivningen, eller om föräldrarna inte kan ta hand om personen på rätt sätt. Är nog inte rätt person att uttala mig om detta men det är vad jag vet iallafall. Har inte särskilt mycket erfarenhet av situationer som denna.

dragonstar
2012-06-04 15:40
#2

Ja barent har inge självskade betende, en av de förra läkarna har skrivit fel i sjonalerna där står det blananatt. att barnet inte träffat sin pappa på 3 år fast fadern dyker upp var och varannan veckar och hälsar på.  De har svartmålat föräldrarna men det är absolut inte rätt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

PiganX
2012-06-04 16:23
#3

#2 Känner igen det, stod i mina papper att jag och min pappa haft "sporadisk" kontakt under hela mitt liv, och det låter ju inte riktigt som det var. Träffade honom väldigt ofta, bodde hos honom då och då också, och nu bor jag hos honom på heltid. Så i många fall gör de fel när de utreder. Kan vara pga något så litet som ett missförstånd, som sen blir en jättestor sak.

[corse]
2012-06-04 21:01
#4

Man kan inte lita på vad de skriver…de gör som det passar. I min sjukskrivning från förr stod det depression och anemi. Kuratorn sade att mitt tillstånd kunde vara social fobi när det i själva verket handlat om autistiska drag och även personlighetsklyvning…
Det betyder två starka motsatta viljor. Detta är i stort läkt nu och jag hanterar situationer som vem som helst annars.

Dock kan jag säga att de har varit pigga på att förklara mig som ej frisk för att det står att mitt tidigare tillstånd är oläkligt

dixieQ
2012-06-04 21:43
#5

ja det är tyvärr sant,soc gör som de vill o är vanligt med maktmissbruk.Det 20 åriga "barnet" kan ex vis tvångsomhändertas enl (LPT)tror jag det heter.lagen om vård av psykiskt sjuka.

Finns  ingen äkta anledning att tvångsomhänderta så hittar soc på en anledning för att omhänderta.

#4 fult att de kallade ditt tillstånd oläkligt. Hoppas socialtjänsten förbjuds att existera såsmåningom,då deras arbete fördärvat livet för tusentals oskyldiga människor,barn o familjer.den enskilde socsekreteraren besitter alldeles för stor makt,vilket lätt leder till maktmissbruk.

dixieQ
2012-06-04 21:53
#6

såg ett barn som omhändertogs enl LVU för att han var för tjock.Mamman anklagades för att ha gett honom dålig mat,dvs onyttig mat.

o den grabben for riktigt illa på HVB hemmet han tvingades bo på.

sen alla dessa små barn som placeras hos ensamstående "fd" krimminella o pedofiler,som omhändertagits pga lögner emot familjen.De få gånger det upptäckts att placeringen inte varit bra,o föräldrarna får hem sitt barn(eft något/några år) så är skadan redan skedd.Barnet har blivit utnyttjat.

Finns hur många fall som helst man kan ta upp ang hur soc slagit sönder normala familjer o oskyldiga små barn.

Annons:
PiganX
2012-06-04 22:03
#7

#5 Det är nog tyvärr så att socialtjänsten i många fall förstör mer än hjälper till, och många av de som jobbar där är tyvärr inte nog erfarna och i många fall kan man kalla det maktmissbruk. Men glöm inte bort att det faktiskt finns många fall där de hjälper till också, och gör helt rätt.

Glöm inte bort att hålla er till ämnet och de frågor som dragonstar ville ha svar på!

[corse]
2012-06-04 23:45
#8

Tillägger att soc till största del har varit problematiskt för min del…egna erfarenheter…men under tid då det inte gick att bo hemma behövdes någon form av ersättning Problemet tycker jag själv är att de inte betalar när de ska…i sådant fall kan de låta bli att betala överhuvudtaget.

Ratlings
2012-06-05 17:52
#9

#5/6/7 Stopp och belägg, socialtjänsten gör det dom kan för att hjälpa. Även om det "förstör" för en del så är ändå marojiteten ett bra jobb. Att kalla deras jobb för maktmissbruk är att ta i, har du tänkt på hur mycket pengar det kostar att ha någon placerad? Det är inget man kan missbruka med tanke på hur många komuner som får avstå från att placera en som behöver det pga pengabrist. Lagen om psykisktvångsvård sätter dom inte på någon som verkligen inte behöver det. Om att ett barn omhändertas pga övervikt så kan jag förstå det om det är så att föräldrarna enbart ger dålig mat - det brister då i omvårdnaden. Och sen vet man inte vad mer som ligger bakom, eller kände du personen/personerna? Dessutom är det inte alltid en hansläggare tar alla besluten, dom har chefer över sig också glöm inte det.

Förövrigt kan ni hålla er till ämnet, inte dra in era egna erfarenheter som inte har med frågan att göra, då kan ni starta en egen tråd att diskutera i eller göra ett inlägg i kategorin "min historia". Glad

TS - På vilka grunder ska dom omhänderta "barnet", vet du det? Dom måste berätta anledningen till varför dom tvångsomhändertar - för jag antar att det är det det handlar om - såvida det inte rör sig om misshandel. 
Precis som #1 sa så brukar dom inte omhänderta dom som inte är en fara för sig själv eller omgivningen eller om det rör sig om misshandel, men dom kan omhänderta om dom anser att personen ifråga inte får den hjälp den behöver hemma om den är svårt sjuk. Vet du under vilken placeringslag dom vill omhänderta?  
Får personen behandling för sina problem?

För att svara mer specifikt på din fråga så, ja, det får dom göra. På rätt grunder.
Mamman kan överklaga beslutet om att omhänderta.

// Lise
When nothing goes right, go left!

dragonstar
2012-06-06 13:52
#10

Jag vet inte vad dom tar som anlednign dom hotar med det, anser att föräldrarna inte är passande, den förra läkaren vill inte sjuksriva barnet utan sa att det borde omhändertas och nu följer alal de rådet blit utan att ta reda på mer grundlig fakta.

Så som att läkaren trodde att barnets bästa vän var en hund istället för en gammal klsskompis som hade hund. att pappan inte träffade barnet på över 3 år då den längsta tid som gått var en månad. Att barnet är ouppfostrat och ohyffsat då de inte ser fålk i ögonene och svara på frågor. Detta vilket jag tror kommer från  de som hänt innan i skolan.

Misshandel, mobbing, kyrator som gick ut i klassen och berättade om saker som hon hadde tystnadsplikt om. Skolsyster som hotade eleven med sprutor om eleven inte gick i skolan, rektorer som sa att man var tvungen att tycka synd om mobbarna och otaliga möten där denne elev svartmålades isället för hjälptes. Barnet vart totalknäckt och de som nu har hand om ärented vägrar lyssna till den sidan av historien. De anser att föräldraran inte gjort tillräkligt för att få barnet att gå i skolan.

Mamman i sej har tappat en stor del av årken då hon fått höra flera gånfer hur usel förälder hon är för att hennes barn mår dåligt. Och hon har fått kämpa flera år med barnet för att få det att gå till skola elelr någon form av aktivitet, för att få skolan att lyssna, och nu för att få läkare och social att lyssna.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ratlings
2012-06-06 13:58
#11

#10 Låter som en jobbig situation. Byta läkare till en som personkemin klickar med för att få ett nytt läkarutlåtande skulle jag först och främst försökt med.

Har hon pratat med socialen och frågat varför personen ska omhändertas? På vilka grunder? 
Har hon försökt prata med socialchefen om det hela? Dom ska lyssna på mamman, det har dom skyldighet till att göra.

// Lise
When nothing goes right, go left!

dragonstar
2012-06-06 14:01
#12

Kan ju lägga till att barnet beter sig öppet och normalt i hemmet ute med de närstående men sluter sig i sig själv i kontackt med läkare, och anna ansvarig personal.

Man har innan prövat kontacktperson som barnet skulel bo hoss ibland men det funkade inte alls då barnet vart mer svårhanterligt i alla situatuoner och började stänga ing sig i sig själv.

Barnet har inte slutfört grundskolan och har ennu inte orken att föröka göra fördigt den elelr arbetsträna men har uppvisat intresse att framåt i tiden föröka.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2012-06-06 14:04
#13

Jag vet inte, men sak fråga om detta. Tack för råden.

Ny läkare ska jag påpeka igen. probelemt är at det bara finns två läkare då barnet är skriven på psykriatrion.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Ratlings
2012-06-06 14:05
#14

#12 Okej. Har personen en diagnos eller haft kontakt med psykiatrin?

Det hela måste vara väldigt jobbigt eftersom personen inte verkar prata så mycket med utomstående och då blir det ju svårt för alla tyvärr. Men om mamman söker en läkarkontakt där personen känner att den kan prata, så skulle nog det underlätta så personen kan berätta hur h*n mår, allt som ligger bakom och vad h*n tycker om hela situationen. Sålänge h*n inte är handikappad på något sätt är h*n ju trots allt vuxen nu och folk runt om borde lyssna och ta hänsyn.

// Lise
When nothing goes right, go left!

dragonstar
2012-06-06 14:13
#15

Barnet har kontackt med psukriatrin och har haft det flera år, de kan inte diagnostersera säger dom då barnet inte pratar, utan gömmer aniktet i händerna och säger inget på mötena.

Detta problem hadde barnet inte som litet utan uppkom i tånnåren då barnet vart mobbat i skolan, och andra händelser som familjen inte kunde påväkra.

Personligne skulel jag villja sätta en tillfälig diagnos såsom social fobi eller fobi mot läkare och andra beslutsfattande distanser. Men eftesom barnet inte pratar så kan inte psukoliogerna säga något.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ratlings
2012-06-06 14:22
#16

Det går inte på något sätt bygga upp ett förtroende för någon utomstående? Kontaktperson/personligt ombud tex? Låta det ta sin tid men inte ge upp för att komma vidare i detta?

// Lise
When nothing goes right, go left!

Porklash
2012-06-06 16:36
#17

Jag jobbar åt socialtjänsten som behandlingsassistent inom familjeöppenvården.

Eftersom det, åtminstone för mig, blir förvirrande med alla begrepp som används så behöver jag klargöra saker:

Man räknas inte som barn när man är 20 år. Även om man ofta kan vara det i ärlighetens namn.

Det finns tvångslagar för vuxna (LVM och LPT) och LVU (för barn och ungdom) går att använda tills personen är 21.

Man får inte genom ett LVU utan en utredning och ett beslut i länsrätten.

Läs gärna mer här: http://www.socfamratt.se/vardnad/lvu/763-lvu

Så det är inte enkelt att tvinga någon till vård. Men många som får sina barn placerade kanske inte vill så gärna berätta om vad det egentligen handlande om? Övervikt som någon skrev om här inte en anledning, om den inte är direkt livshotande iofs, utan det fanns nog mer där i så fall?

Jag har ju jobbat inom "svängen" i rätt många år nu och i de flesta fall så är de solklart att en "placering" var tvungen att göras. Viktigt att komma ihåg att de flesta placeringar är tänkta för att vara en kortare tid också.

Det blir fel ibland, så är det, men man har rätt att överklaga och man har rätt med att få hjälp till att överklaga. En demokratisk självklarhet för mig. Ibland kanske man rent av ska be dem inblandade överklaga? För säkerhets-skull?

De vanligaste fel jag har sett att socialtjänsten gör är att de väntar för länge med att agera och när de agerar så väljer de en för liten insats. Det senare tror jag, dessvärre, är alldeles för ofta ren ekonomisk spekulation. "Vad blir billigast? Hoppas det räcker."

Sen kan jag inte säga så mycket om det dragonstar berättar eftersom det för mig blir för luddigt vilket det tyvärr ofta blir i sådana fall som dragonstar beskriver.

Det enda jag rent spontant känner är att personen i fråga behöver hjälp och det så snabbt som möjligt.

pEr

[broke78]
2012-06-06 20:01
#18

#17 Efter flera vändor går det rätt bra att bo hemma för mig. Det tog tid, och en hel del frustration…m.m. Kanske tog det längre tid att bli "färdiga" då jag smet till egen lägenhet?
Obestämd

Ratlings
2012-06-06 20:03
#19

#18 Du får gärna skapa en egen tråd om du har frågor eller så. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

[broke78]
2012-06-06 20:52
#20

#19 Skapar en tråd om det känns nödvändigt.
På vilket sätt förhåller sig mitt inlägg inte till det föregående?

Annons:
Ratlings
2012-06-06 21:47
#21

#20 Det håller sig inte till trådskaparens fråga.

// Lise
When nothing goes right, go left!

dragonstar
2012-06-07 23:54
#22

Jag kan svära på att detta "barn" (vet att det inte är ett barn vid 20 års oldern men skrev så för att kunna identifiera personen i texten.) inte blivigt misshandlat hemma, missbrukat på något sätt eller växst upp med missbruk. Det är en helt normal familj.

Det som hänt är att skolväsendet gjorde mycket fel under umgdomstiden och föräldraran stog och skrek och tjatade på att få hjälp men ingne hjälpte och nu vänder sej socialen mot föräldrarna.

Jag ska prata mer med modern, har inte hunnit sitta ner och diskutera allt ennu.

Vad är det för lag som ger socialen rätt att omhänderta en 20 årig person i denna sitts? dom hotar med att omhänderta barnet i och placera på hämlig platts någonstans i sverige och att det gäller upp till 25 års older.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2012-06-07 23:57
#23

Barnet har i fråga byggt upp en del förtroende för en gammal lärare men den läraren är inte inkopplad i detta längre. De personer sm barnet träffar idag har så sporadiska få kontackter och ofta äldigt agresivt eller på annat sätt påstridigt betende och barnet tycker det är jobbigt.

Barnet utrycker att det inte vet vad de vill och inet orkar med allt, att det är jobbigt med alla sociala situatoner även om barnet idag klarar av att äta ute och att slappna av med familjen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[broke78]
2012-06-08 02:29
#24

#23 Du, jag kan säga att det inte alltid har med barnet att göra om det är bra på att vara avslappnad med familj, eller är bra på att äta ute. Se bara hur omgivningen är.

dragonstar
2012-06-09 01:07
#25

#23 nu förstår jag inte vad du menar?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ratlings
2012-06-10 16:00
#26

#22/23 Jag tycker isåfall mamman ska kontakta dom fråga på vilka exakta grunder personen ska omhändertas. LVU sätter dom upp till 20 år vad jag vet, om dom inte ändrat det nu nyligen isåfall.

// Lise
When nothing goes right, go left!

dragonstar
2012-06-10 17:33
#27

#26 ja det var det jag tyckte värkade konstigt med. Ska säga till henne att kontakta dem.

#24 vad menar du förstår inte.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Ratlings
2012-06-10 18:03
#28

#27 Ja gör så!

Personen som skrev #24 har avregistrerat sig och kommer därför inte svara.

// Lise
When nothing goes right, go left!

dragonstar
2012-06-10 18:32
#29

#28  Okej. Då kommer jag alldrig få svar av den personen.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Porklash
2012-06-10 18:57
#30

Socialtjänsten måste ha huvudpersonens (barnets) medgivande för att få berätta för modern vad det handlar om. Annars är det sekretess som råder.

pEr

dragonstar
2012-06-10 20:26
#31

#30 Ja eftersom barnet inte pratar så får dom inget ur det alls. Rör sg om någon form av Socialfobi skulle jag gissa på.

Men allmänt på alal möten får modern alltid stta och förklara vad barnet sagt hemma och tolka och gissa vad barnet tycker och tänker. barnet säger inte alls skakar eller ruskar på huvudet ibland eller möjligne klämmer ur sig ett mycket frustrerat ja eller nej udder mötena.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ratlings
2012-06-11 11:57
#32

#31 Det måste vara mycket frustrerande för alla inblandade i situationen. Obestämd

// Lise
When nothing goes right, go left!

dragonstar
2012-06-14 14:12
#33

#Exstremt!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: