Annons:
Etikettanhörig
Läst 2491 ggr
Nattuggla
2012-09-21 20:18

Jobbigt dilemma - Önskar någon att bolla med

En missbrukare på ett frivilligt behandlingshem börjar efter nästan ett halvårs behandling köpa lugnande av en kompis utanför hemmet, för att kunna sitta med de andra i matsalen… Hans tanke är att vänja sig sitta där och då sedan sluta ta dom…

Han lider av stark social ångest bland annat. Han får inte de mediciner han tror/vet att han behöver, antar att det är något bensoprepparat han köpt, jättesmå doser, vad nu små doser för en tung missbrukare är egentligen?!  Syns inte det vid ett urinprov?

Det dilemmat jag står inför är om jag ska anmäla det jag vet om eller bara låta det passera? Antar att han kommer bli utslängd om de får veta. Vad händer sen liksom?

Vi bor inte i samma stad, det är långt emellan. Vi är båda myndiga och vuxna sedan många år tillbaka.

Är det rätt/fel av mig att isf anmäla? Jag vet inte alls hur jag ska gå tillväga med det här, alldeles för många tankar som snurrar i huvudet.

Har även lagt in det här inlägget på Beroende, men utan svar trots att många läst, hoppas på bättre lycka här.

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Annons:
Ratlings
2012-09-21 20:23
#1

Jag tycker det mer än rätt att anmäla detta till hemmet. Han är inte mottaglig för hjälpen dom erbjuder om han är påverkad ändå. 
Det syns på pissprov, men för vissa preparat behöver man en annan sticka än den vanliga, för vilka vet jag dock inte.

Om han inte tycker han får dom mediciner han tror/vet att han behöver så måste han prata med en läkare och psykolog för utredning om detta. Den sociala ångesten finns det också terapiformer för att bota, så han kan kolla upp om dom är tillgängliga för honom.

Lycka till! Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

PiganX
2012-09-22 02:31
#2

Kan inte säga så mycket mer än Lise, hon har gett dig bra tips. Jag hoppas verkligen att han inte blir utslängd från behandlingshemmet.. Du får gärna berätta hur det går, eller skriva här igen ifall du har fler funderingar, eller bara vill bolla lite tankar.

Kram! Glad

woopwoop
2012-09-23 17:41
#3

Säger som de andra, det är nog bäst att du anmäler det till hemmet, vill du inte att han ska veta att det är du som anmält det, så kan du ju säkert be dem vara tysta om det.

Hoppas det går bra! :)

Nattuggla
2012-09-23 21:38
#4

Tack så mycket för era svar allihopa!

Lise - Han har terapi för sin sociala ångest några gånger i veckan med en terapeut. Han får inte de mediciner han vill för att han är tablettmissbrukare (Narkoman o alkoholist) så jag tror det är mycket därför han inte får vissa preparat för att de kanske triggar igång hans sug ännu mer.

Felicia - Tack ska hålla uppdateringarna om det blir några.

Woopwoop - Om jag anmäler tror jag att han vet att det är jag som gjort det iallafall. Han berättade ju det för mig. Känner mig bara så kluven. :-(

En annan fundering jag haft är att skriva ett brev till hans mamma och berätta hur det ligger till, hon är ändå den som står honom närmast och har alltid funnits där och hjälpt honom. Så får hon väl göra som hon vill med informationen. För jag antar att han inte har berättat det han gör för henne… Det är ändå hon som har hand om hans pengar, så kanske hon "sponsrar" sådant hon inte vet något om.

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Ratlings
2012-09-24 07:22
#5

#4 Sålänge han "självmedicinerar" så kommer det inte hjälpa ändå då han inte kan möta själva problemet om du förstår vad jag menar. Glad
Jag tycker du borde säga till någon om det, antingen hemmet eller hans mamma som du tänkte, så han får den hjälp han behöver.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Blodeuwedd
2012-10-12 13:59
#6

Hej Nattuggla.

Jag tycker det skrivs mycket bra råd här och jag tänkte bara ge dig några frågor att ställa till dig själv.

  • Hur tycker du att andra skulle gjort om det var du som tog mediciner under en behandling? Eller om det var en för dig närstående?
  • Hur tror du det påverkar andra klienter på behandlingshemmet att han använder?
  • På vilket sätt kan det hjälpa/stjälpa hans behandling?
  • På vilket sätt kan du bäst hjälpa honom att bli drogfri?

Du skriver "Han får inte de mediciner han tror/vet att han behöver" En aktiv beroendeperson behöver alltid någon medicin enligt den själv när de hamnar i abstinens. Antagligen har de som behandlar honom tagit ett beslut att det inte ska vara några mediciner.

Jag kan se ditt dilemma och jag tänker inte säga att du ska, men jag hoppas att du gör.

/BW

Annons:
mayolica
2012-10-17 13:50
#7

Det är alltid lätt att sitta och tycka,men svårt att faktiskt veta vad som egentligen är bäst för honom att göra?Obestämd Många tycker att det bästa,det enda rätta är att anmäla.. och ..jo men visst, enligt regler o lagar så är det självklart "det rätta" . . .Men det behöver nödvändigtvis inte alltid betyda att det som enligt regler är rätt, är det som är bäst att göra i alla lägen? Vad vet vi. . .?

Jag personligen hade troligtvis valt att låta bli att anmäla? men kan inte säga helt säkert hur jag hade gjort, eftersom jag inte är delaktig personligen. Jag har ingen helhetsbild?  Känner inte personen? Jag vet inte hur hela situationen faktiskt ser ut, eller hur allt egentligen ligger till?  vilka droger personen har använt har oxå betydelse?  Därför kan jag inte heller avgöra vad jag tycker är "det rätta" att göra i just detta fallet?

Det första jag skulle göra är att prata med personen om det. Jag skulle vara väldigt försiktig med att anmäla i onödan,eller för säkerhets skull, ska anmäla så ska jag vara helt säker på att det verkligen är befogat?. Skulle inte anmäla bakom ryggen om det inte är absolut nödvändigt. . .

Man kanske även bör fundera över varför en person inne på behandlingshem börjar köpa mediciner svart under pågående behandling efter ett halvår?. . vad som gör att personen tycker att det är värt att ta den stora risken efter så lång tid? Jag har svårt att tro att man gör det för nöjes skull.

Tänk om det faktiskt kan vara så att personen mår jättedåligt på riktigt och kanske skulle behöva medicinen,men inte blir tagen på allvar på grund av sitt drogmissbruk? i värsta fall skulle det kunna gå så illa att personen tar sitt liv? Förhoppningsvis är det inte så,men om så vore,så skulle inte jag ha velat ha på mitt samvete att ha varit den som anmält. . . .Å andra sidan . .varför talar han om det för dej?  på så vis lägger han ett ansvar på dej som du inte vet vad du ska göra med och gör att du får ett sånt här "jobbigt dilemma"

Jag tycker nog att det vettigaste verkar vara att ta upp det med hans mamma,eftersom han har bra kontakt med henne. Det är bättre att hon får  tar ansvaret och bestämma vad hon anser vara bäst att göra.

Hoppas det löser sej på bästa sätt Lycka till.

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: