Annons:
Etikettanhörig
Läst 2358 ggr
[Forest]
2013-04-05 10:27

Få in sonen på behandlingshem hur?

Vi hänger lite i luften känns det som, det vill säga mellan bup-soc-ungdomshälsan. Vi har en son på 16 år som brukat/ar narkotika vi har sagt att vi klarar inte av detta längre och därmed vill få in han på ett behandlingshem.

Där kommer socialen in men de anser inte det så akut, han är borta veckovis och ni kan ju tänka er vad en kille utan pengar gör för att få råd med sitt missbruk + mat.

Kan man kring gå och få in ungdom på hem snabbare, vi själva är helt slutkörda och går på samtal hela våran familj är drabbad pga detta o snart är vi ingen familj.Storgråter

Ber er om tips o råd för att få in han på behandlingshem!

Annons:
Ratlings
2013-04-05 23:45
#1

Hej!
Har ni kontaktat ett hem själva? Ni blir nog inte så högt prioriterade men det kan gå. Annars är det bara att prata mer med SOC om hur ni ser på situationen, om ni inte reda gjort det.

// Lise
When nothing goes right, go left!

PiganX
2013-04-06 18:34
#2

Är glad att ni inte ignorerar problemet utan tar tag i det direkt, ordentligt. Tycker att ni ska försöka ligga på soc så mycket som möjligt, prata med dom och berätta hur hjälplösa ni känner er och framförallt att ni vill hjälpa honom med missbruket innan det är försent. 

Jag önskar er all lycka till, ta hand om varandra.

[Forest]
2013-04-06 18:45
#3

1 nej det har vi inte men kan kolla lite olika hem som jag tror kan passa han bra.

2 Vi vägrar att låta denna goa grabb rinna oss ur händerna utan att kämpa.

Jag kan medela att vi samtalat mer med soc o har stormöte kommande veckan o se vad vi kommer fram till.

Ratlings
2013-04-06 20:34
#4

Håller tummarna för att det går bra :)

// Lise
When nothing goes right, go left!

mayolica
2013-04-18 13:43
#5

Jo jo Socialens sega utredningar kan ta lång tid. En 15åring som använder droger och är borta i veckor tycker jag låter väldigt oroväckande. Om jag förstått rätt har kommunens ansvar och skyldighet att hjälpa. http://www.socialstyrelsen.se/

Det bästa ni kan göra är nog att ligga på och själva vara aktiva och se till att sonen blir ordentligt utredd och får hjälp.

Brukarföreningens anhöriga kan hjälpa till med råd. där finns  mycket kunskap och stor erfarenhet.  http://www.svenskabrukarforeningen.se/anhoriga

Lycka till

~ mayolica ~

[Forest]
2013-04-18 19:29
#6

5 tackar för tips. Ska in o kolla sista länken :)

 Vi är på G nu han får gå o lämna urinprov varje vecka och detta skickas iväg för analys. Det är för att man ska se om han tar mer eller annat oxå.  Han har humör och tjavsar gärna om skit saker. Vi får se hur detta går han har iaf gått med på att frivilligt åka i väg om han inte fixar detta. Har bra person på soc och ungdomshälsa + en annan person som han går o pratar lite med.

Just nu så går jag själv hos en psykolog pga panikångest som kommit med detta. Det är tufft, men vägrar ge upp.

Annons:
PiganX
2013-04-19 15:02
#7

#6 Låter bra att det går framåt, och glöm inte bort att ta hand om dig själv också. Sänder dig styrkekramar! 🌺

[Forest]
2013-04-19 22:12
#8

7 Tack för omtanken och kramen 🤗

Ratlings
2013-04-20 10:35
#9

Håller tummarna för att det kommer gå bra för er alla. Kram!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Upp till toppen
Annons: